Smartlog v3 » lockhartsa » Williams' urolige hjerte rumler stadig
Opret egen blog | Næste blog »

Williams' urolige hjerte rumler stadig

31. Dec 2012 03:40, Lockhartsa





 På vore breddegrader er det, for mange, stadig ikke helt indlysende, hvor stor en rolle Hank Williams spiller i den amerikanske musikhistorie.

Det har ellers ikke skortet på anprisninger af ham fra koryfæer i amerikansk sangskrivning, som vi i højere grad har taget til os.

En af dem, Leonard Cohen, erklærede allerede for 25 år siden, at hans egen ellers nok så berømmede sangskrivning befinder sig på et betydeligt lavere niveau, end hvad ’Hank The Drifting Cowboy’ præsterede:

»I asked Hank Williams how lonely does it get. But Hank Williams hasn’t answered yet. But I hear him coughing, all night long. More than a 100 floors above me. In The Tower of Song«.

I Cohens 'Tårn af sang' vurderes Hank Williams' værk altså så højt, at der er 100 etager ned til en sangskriver af hans egen formåen.

LÆS OGSÅ Bob Dylan fører Hank Williams videre

Mange år tidligere havde den helt unge Bob Dylan også placeret Hank  Canada Goose Calgary     Williams på en meget høj piedestal:

»Hank Williams var mit første forbillede, og det vil jeg tro, han vil blive ved med at være længere end nogen anden«, sagde Dylan i 1961 i et radiointerview. 45 år senere, da Bob Dylan udgav sine erindringer, konfirmerede han sin ungdommelige erklæring:

»Når jeg hører Hank synge, stivner alle bevægelser. Det er, som om selv den mindste hvisken vil være blasfemi, mens han synger«, skriver Dylan i selvbiografien ’Chronicles’.

Indre dæmoner
I det britiske musikblad Uncut udlagde den noget mindre legendariske sangskriver Michael Timmins fra canadiske Cowboy Junkies sidste år Hank Williams’ historiske betydning noget mere pædagogisk:

»Man kan faktisk nemt komme til at overse poesien i Hank Williams’ sangtekster. Umiddelbart virker de nemlig meget simple og ukomplicerede. Men hans billedsprog er så kraftfuldt, og han udforsker og udleverer sine indre dæmoner på en måde, som mange ellers tror, først dukkede op i popmusikken med Dylan og The Beatles«.

Musikhistorikeren Michael McCall fra Country Music Hall Of Fame i Nashville skriver om Hank Williams’ sangskrivning:
 »Han gav udtryk for de nye endeløse muligheder, der åbnede sig for almindelige mennesker i USA sidst i 1940’erne og op gennem 50’erne. Anden Verdenskrig fik, sammen med den økonomiske udvikling, stor betydning for forholdet mellem kønnene.

Mændene kom hjem fra krigen til en generation af kvinder, der have lært at klare sig selv, og som arbejdsmarkedet viste sig at have endnu mere brug for efter krigen end under. Mændene måtte, på deres Canada Goose Jakke     side, tilegne sig andre kundskaber end dem, de havde fået i opvæksten på landet, før krigen brød ud. Urbaniseringen, industrialiseringen, kvindernes frigørelse, tabet af det gamle landbrugssamfund var en udfordring for den amerikanske mand.

De nye tider krævede en ny sensibilitet, som mænd ikke havde lært at håndtere i landsbyerne i 1930’erne«.

McCalls tekst står i noterne til 'The Lost Notebooks of Hank Williams', der udkom sidste år. Her skriver han videre:

»Hank Williams gav dem en stemme. Mange af hans sange beskriver en fortabt sjæls ubodelige ensomhed og kvaler med svigt og mangel på forståelse i omtumlede parforhold«.


Relaterede